سایت رواننشاسی کودک و نوجوان

مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان -بازی درمانی - قصه درمانی

سایت رواننشاسی کودک و نوجوان

مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان -بازی درمانی - قصه درمانی

اختلالات یادگیری چیست؟



ناتوانی یادگیری یک اختلال عصبی است که بر توانایی فرد برای پردازش و درک اطلاعات تأثیر می گذارد. این می تواند بر توانایی فرد در خواندن، نوشتن، گوش دادن، صحبت کردن، املا و انجام محاسبات تأثیر بگذارد. ناتوانی های یادگیری با ناتوانی های ذهنی یکسان نیست و نشان دهنده هوش یا انگیزه فرد نیست.


برای ارتباط با دکتر مونا فلسفی ،  دکتر روانشناس خوب در تهران اینجا کلیک کنید


ناتوانی های رایج یادگیری


ناتوانی های یادگیری می تواند از نظر شدت متفاوت باشد و ممکن است تنها بر یک مهارت خاص یا ترکیبی از مهارت ها تأثیر بگذارد. آنها معمولا از بدو تولد یا اوایل کودکی وجود دارند و می توانند در طول زندگی فرد باقی بمانند.

برخی از افراد دارای ناتوانی های یادگیری ممکن است برای موفقیت تحصیلی و حرفه ای نیاز به تسهیلات داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بتوانند با حمایت و تلاش بیشتر بر چالش های خود غلبه کنند.

ناتوانی‌های یادگیری می‌توانند به‌طور باورنکردنی منزوی باشند، اما همچنین بسیار رایج هستند.

خبر خوب این است که به لطف پیشرفت‌های پزشکی و فناوری، راه‌هایی برای درمان این بیماری‌ها وجود دارد تا به موانعی غیرقابل عبور تبدیل نشوند.
حقایق ناتوانی های یادگیری

     تحقیقات نشان می دهد که 8 تا 10 درصد از کودکان آمریکایی زیر 18 سال دارای نوعی ناتوانی یادگیری هستند. (منبع: NINDS)
     2.3 میلیون دانش آموز با ناتوانی های یادگیری خاص (SLD) تشخیص داده شده اند و تحت IDEA خدمات دریافت می کنند. این نشان دهنده 35٪ از کل دانش آموزانی است که خدمات آموزشی ویژه دریافت می کنند. (منبع: LDA)
     75 تا 80 درصد دانش‌آموزان آموزش استثنایی که به‌عنوان LD شناسایی می‌شوند دارای نقص‌های اساسی در زبان و خواندن هستند. (منبع: LDA)
     60٪ از بزرگسالان با مشکلات شدید سواد، ناتوانی های یادگیری کشف نشده یا درمان نشده دارند (منبع: LDA)

ویدئو: اختلالات یادگیری، انواع مختلف آن چیست؟
چگونه ناتوانی های یادگیری بر افراد تأثیر می گذارد

ناتوانی های یادگیری می تواند افراد را به طرق مختلف و به درجات مختلف تحت تاثیر قرار دهد. برخی از افراد مبتلا به ناتوانی های یادگیری ممکن است با مهارت های خاصی مانند خواندن یا ریاضی دست و پنجه نرم کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در یادگیری و پردازش اطلاعات مشکل کلی تری داشته باشند.

ناتوانی های یادگیری می تواند موفقیت تحصیلی را برای فرد دشوار کند و ممکن است منجر به کاهش عزت نفس، ناامیدی و دشواری در تعاملات اجتماعی شود. با این حال، با حمایت و تسهیلات مناسب، بسیاری از افراد دارای ناتوانی های یادگیری می توانند بر چالش های خود غلبه کنند و در مدرسه و زندگی به موفقیت برسند.

یادآوری این نکته مهم است که ناتوانی های یادگیری نشان دهنده هوش یا انگیزه یک فرد نیست و هر فردی که دارای ناتوانی یادگیری است منحصر به فرد است و نقاط قوت و چالش های خاص خود را دارد.
چه کسی می تواند ناتوانی های یادگیری را ایجاد کند؟

ناتوانی های یادگیری می تواند در افراد در هر سن، نژاد و زمینه های اجتماعی-اقتصادی ایجاد شود. آنها معمولا از بدو تولد یا اوایل کودکی وجود دارند و می توانند در طول زندگی فرد باقی بمانند.

هر کسی ممکن است تحت تأثیر ناتوانی های یادگیری قرار گیرد. بسیاری از افراد مشهور با ناتوانی های یادگیری وجود دارند که با وجود مشکلات یادگیری توانسته اند بر آنها غلبه کنند و موفق شوند

ناتوانی های یادگیری می تواند ارثی باشد، مشابه سایر صفات که از طریق ژن ها از طریق خانواده ها منتقل می شود. برای افراد دارای ناتوانی های یادگیری معمول است که اعضای خانواده دیگری نیز با یادگیری مشکل داشته باشند. این نشان می دهد که ممکن است یک جزء ژنتیکی در ناتوانی های یادگیری وجود داشته باشد.

برخی عوامل ممکن است خطر ابتلا به ناتوانی یادگیری را افزایش دهند، مانند زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، و قرار گرفتن در معرض سموم یا عفونت ها در دوران بارداری. با این حال، در بسیاری از موارد، علت ناتوانی یادگیری ناشناخته است.
ویدئو: شایع ترین ناتوانی های یادگیری
اختلالات یادگیری در بزرگسالان در مقابل کودکان

ناتوانی های یادگیری می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد و چالش ها و تاثیرات ناتوانی یادگیری ممکن است برای کودکان و بزرگسالان متفاوت باشد.
علائم اختلالات یادگیری در کودکان

برای کودکان، ناتوانی های یادگیری می تواند همگام شدن با همسالان خود را از نظر تحصیلی دشوار کند و ممکن است منجر به ناامیدی و مشکلات رفتاری شود. کودکان دارای ناتوانی یادگیری نیز ممکن است با تعاملات اجتماعی دست و پنجه نرم کنند و عزت نفس پایینی داشته باشند. دریافت حمایت و تسهیلات مناسب برای کودکان دارای ناتوانی یادگیری برای موفقیت تحصیلی و عاطفی بسیار مهم است.
علائم اختلالات یادگیری در بزرگسالان

برای بزرگسالان، ناتوانی های یادگیری می تواند همچنان بر توانایی آنها در یادگیری و پردازش اطلاعات تأثیر بگذارد. با این حال، بزرگسالان ممکن است مکانیسم‌ها و استراتژی‌های مقابله‌ای را برای کمک به جبران چالش‌های یادگیری خود ایجاد کرده باشند. آنها همچنین ممکن است تجربیات و منابع زندگی بیشتری مانند حمایت دوستان و خانواده داشته باشند تا به آنها در مدیریت ناتوانی یادگیری کمک کند.

مهم است که به یاد داشته باشید که هر فردی که دارای ناتوانی یادگیری است منحصر به فرد است و تأثیر ناتوانی یادگیری بسته به فرد می تواند بسیار متفاوت باشد.


https://drmonafalsafi.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد